FANDOM

Se pare ca prima semnalare a unui fenomen care poate fi numit OZN in spatiul romanesc este cel identificat de Dalila-Lucia Arama, paleograf principal la cabinetul de manuscrise al Bibliotecii Academiei Romane, in Letopisetul Tarii Moldovei al lui Grigore Ureche: “valeat 7025 (1517) noiembrie 8, samn mare s-au aratat pe ceriu, c-au stralucit despre miadzanoapte ca un chip de om, de-au statut multa vreame si iara s-au ascuns in vazduh”. Textul a fost publicat in articolul "Sa fi fost oare farfurii zburatoare?”, Magazin Istoric 12/1968.[1]

TargovisteEdit

În 18 octombrie 1595, este cunoscut faptul ca in seara acestei zile, orasul Targoviste a fost recucerit de la turcii care apucasera sa-l fortifice. Aceasta fapta de arme a fost savarsita de trupele aflate sub comanda lui Mihai Viteazul. Intr-un ziar din Tara Transilvaniei se arata ca „in ziua de 15 a lunii octombrie s-a aratat deasupra taberei o mare cometa, care a tinut o ora sau ceva mai mult”. Intr-un raport in limba italiana, datat Praga, 14 noiembrie 1595, se afirma ca amintita cometa a fost vazuta timp de doua ore. Incercandu-se identificarea acestei „comete” s-a constatat ca ea nu este mentionata in nici un catalog de aparitii de acest fel.[1]

Călin N. Turcu

O cometa apare mai multe zile la rand, cam la aceeasi ora si cam in acelasi loc pe cer; de asemenea, ea este vazuta simultan de pe zone intinse ale globului. Fenomenele de acest fel erau in acea perioada atent consemnate, faptul ca nu exista nici o alta mentiune si faptu ca nu putem lua in considerare, avand in vedere durata observatiei, nici un alt fenomen natural, ne face sa declaram observatia ca neidentificata. - Călin N. Turcu, Enciclopedia observatiilor O.Z.N. din Romania (1517-1994), Ed. Emanuel, Bucuresti, 1994, p.3, Nota[1]

Targoviste

O gravura germana din 1665 despre aparitia din 1595 de la Targoviste

ReferințeEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 ASFAN Romania, Primele semnalari OZN romanesti, Publicat: 13 Februarie 2014, Accesări: 3187